Koodauspäivän tehtävät 5.-6. luokille

Tästä löytyy ohjeet Kahoot- kyselyn tekemiseen:

  1. Asentakaa ensin Kahoot puhelimeenne esim. Play-kaupasta.
  2. Käynnistäkää Kahoot.
  3. Ope käynnistää (=Datasepän koodikoulun tunnuksin) omalta koneeltaan projektorille Kahootin, johon oppilaat voivat tulla mukaan antamalla oikean Game PIN:n.
  4. Antakaa sellaiset nickname:t, että olette tunnistettavissa.
  5. Opettaja laittaa Kahootin käyntiin, kun kaikki ovat pelissä mukana.
  6. Vastatkaa kysymyksiin niin nopeasti, kuin pystytte. Nopeimmin oikein vastannut saa parhaat pisteet!

 

Tästä löytyvät Scratch- tehtävät oppilaille:

Siirtykää sivulle: https://scratch.mit.edu/

Jos sinulla ei vielä ole käyttäjätunnusta, niin sen voi luoda LIITY SCRATCHIIN linkin kautta.
HUOM. Kun sinulta kysytään sähköpostiosoitetta, niin anna opettasi sähköposti. Opettaja saa näin tiedon tunnuksista ja unohtunut salasana on mahdollista palauttaa!

Vinkit:
Tiedosto – Luo
Tiedosto – Tallenna nyt
Sivun oikeasta reunasta löytyy Kysymysmerkki, jonka alla paljon vinkkejä!

Tehtävä 1:
Tutustu Hahmoihin ja valmiisiin Taustoihin:
Muuta kissan tausta erilaiseksi, ja lisää kissan lisäksi toinen hahmo ohjelmaan.

Tehtävä 2:
Tutustu Kynä-, Tapahtuma- ja Liike- scripteihin:
Tee ohjelma, jossa kissa piirtää neliön.

Tehtävä 3:
Tutustu Ääni- scripteihin:
Tee ohjelma, jossa leijona ääntelee, kun sitä klikataan.

Tehtävä 4:
Nyt osaat jo tehdä yksinkertaisen pelin.
Tee ohjelma, jossa on yksivärinen tausta ja siinä kolme punaista palloa, ja Koripallo-hahmo. Koripalloa voi liikuttaa nuolinäppäimin. Kun koripallo koskettaa punaista pallukkaa, niin kuuluu ääni.

LISÄTEHTÄVÄ:
Lisää yllä kerrottuun peliin, että koripallon koskiessa punaista pallukkaa tulee yksi piste.
Pelin alussa pisteet täytyy nollata.

Mainokset